מהו מרוץ הסמכויות בדיני המשפחה?

מרוץ הסמכויות, כשמו כן הוא, הינו מרוץ “תחרותי” בין שתי סמכויות משפטיות עיקריות העוסקות במקביל באותו עניין – בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. מרוץ הסמכויות, כאמור, עוסק בכל הנושאים הקשורים להליכי גירושין ובמיוחד כאשר מדובר במאבקי גירושין מתישים שמקורם בחוסר הסכמה בין בני הזוג בנוגע למגוון סוגיות: החל ממזונות וחלוקת הרכוש, דרך הפירוק והשיתוף וכלה במשמורת על הילדים ועוד. מרוץ הסמכויות תקף עבור יהודים בלבד, תושבי ישראל ומהותו העיקרית היא התחרות על הערכאה המשפטית בה יתנהל הדיון בתיק התביעה.

כיצד קיבל מרוץ הסמכויות את שמו?

family-1466262_640על פי החוק הישראלי, שתי הערכאות המשפטיות קיבלו סמכות משותפת ומקבילה לעסוק במרבית הנושאים הקשורים להליכי גירושין, מלבד עם הגירושין-הגט. בית הדין הרבני דן את הנדון בפניו, על פי דרכי ההלכה והמשפט העברי ואילו בית המשפט לענייני משפחה, עוסק בנושאים הנדונים בו, על פי חוקיה של מדינת ישראל והמשפט הישראלי.

גורלו של תיק תביעה זה או אחר תלוי במידה ניכרת באופי השיפוט בערכאה שאליה הוגש התיק לראשונה. כאשר בדרך כלל, הבעל יעדיף להגיש תביעת גירושין בבית הדין הרבני ואליה  לכרוך גם את יתר העניינים (מזונות, משמורת ילדים וענייני רכוש) ואילו האישה תעדיף להגישה, בבית המשפט לענייני משפחה. וכך מתחיל לו מרוץ הסמכויות – בני הזוג נאבקים על זכות ראשונים ועל היתרון המשמעותי שבהגשת תביעתם לסמכות המשפטית אשר תיטיב עימם.

חשוב  לציין, כי במקרה של הגשת שתי תביעות במקביל לשתי הערכאות המשפטיות השונות, הסמכות אשר תדון בתיק תוכרע על פי המבחן הכרונולוגי, קרי, מועד הגשת התביעה בכפוף לכנות הכריכה של העניינים לאותו טריבונל שיפוטי.

ההחלטה להתגרש אינה פשוטה, בייחוד כאשר מדובר על בניית אסטרטגיות פעולה. לכן, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מקיף אצל מומחה בתחום המתמחה בין היתר גם בסוגיית מרוץ הסמכויות ויתרונותיה של כל ערכאה משפטית.

האם מרוץ הסמכויות הכרחי?

מרוץ הסמכויות אינו רלוונטי עבור בני זוג המתגרשים מתוך הסכמה. במקרה זה, בני הזוג פונים, באופן יזום, לעורך דין אשר יגשר בין חילוקי הדעות ביניהם ויעזור להם  לגבש הסכם גירושין. ללא ספק זוהי הדרך המהירה, הקלה והזולה להתגרש והפנייה לבית הדין הרבני תיעשה לצורך הסדרת הגט בלבד. אולם, גם במקרים של גירושין מתוך הסכמה, חשוב לפנות לשירותיו של עורך דין לענייני משפחה ולא לוותר על ייצוג משפטי נאות.

אנו במשרד עורכי דין של אורי דניאל מודעים לרגישות הגדולה הטמונה במירוץ הסמכויות שזה עתה תואר ומכאן שמהרגע בו תפנו אלינו לא נבזבז ולו דקה אחת בדרך לסיום התיק לשביעות רצונכם.

כתיבת תגובה